Arthur Govers is visionair, student geschiedenis en blogger. Bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen stond hij op nummer vier voor de Piratenpartij Amsterdam.
Zoals de meesten weten heeft de Piratenpartij Amsterdam deze week GPS-trackers geplaatst op scanauto’s. Cition, het bedrijf dat onze auto’s scant, moet om twee redenen verdwijnen uit Amsterdam. De meeste media en blogs hebben de eerste reden duidelijk weten te maken: de overheid hoeft niet te weten waar ik mijn auto laat. Het tweede argument is minder aan bod gekomen, maar niet minder belangrijk. Automatisering van controle is gevaarlijk. Het is bovendien onwettelijk, maar daar heeft tegenwoordig niemand nog een boodschap aan. Fred Teeven, staatssecretaris van Justitie, is zo iemand die niet zo goed weet wat hij met de wet aanmoet. Dat bleek deze week nog maar, toen naar buiten kwam dat hij graag de witte was voor draaideurcriminelen doet. Eerder bleek dat Teeven 109 miljoen euro terug moet betalen aan onterecht beboete Nederlanders. De rechtbank in Leeuwarden heeft geoordeeld dat boetes die worden opgelegd zonder tussenkomst van een levende ambtenaar niet rechtsgeldig zijn. In de papieren worden deze systeemboetes aangegeven met de code 404040 op de plek waar een persoonlijke code van een ambtenaar zou moeten staan. Op die manier kan er niemand aangesproken worden op de boete en heeft de computer altijd gelijk. De flitspalen waren de eerste stap van systeemboetes. Te hard rijden is altijd fout en dus makkelijk systematisch beboetbaar. Een levende agent had misschien voor een bevallende vrouw, als mens, een uitzondering gemaakt. Een computer maakt die uitzondering niet en dat hoeft ook niet want die vrouw betaalt toch wel. Ze heeft met haar pasgeboren baby wel wat ander aan haar hoofd dan bezwaar maken. De parkeermeters zijn een tweede stap van systeemboetes. De parkeerder voert zijn kenteken in en betaalt (pin only). Om de niet zoveel tijd komt er dan een scanauto langs die de boel controleert. Klopt er iets niet dan staat er binnen zes minuten een scooter van Cition naast de foutparkeerder om een boete uit te schrijven. Tijdens het flyeren voor de Piratenpartij sprak ik iemand die dit proces heeft zien gebeuren omdat hij zelf in de auto zat die werd beboet. Toen hij toch maar uitstapte om polshoogte te nemen was hij te laat: de knop was ingedrukt en de systeemboete was onderweg. De bekeurder begreep zijn verontwaardiging en moedigde de gedupeerde aan bezwaar te maken. Ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt. Ik zag een scanauto langsrijden en wilde nu wel van de naad en de kous weten. Ik zou de scanner gaan vertellen dat hij ander werk zou hebben als het aan de PPA lag. De Citionian was het, volkomen tegen mijn verwachting in, helemaal met mij eens. Hij was blij te horen dat er in Amsterdam eindelijk iets gedaan werd tegen het bedrijf waar hij werkte. Hij noemde talloze voorbeelden van onterechte boetes. Vergunningen die niet zijn doorgevoerd, verkeerde kentekens die zijn doorgegeven, auto’s die ongelukkig zijn geparkeerd en zo ging hij door. Hij nam dankbaar de Piratenpartij stickers aan en hij zou een stem overwegen. De menselijke maat, die hij zelf altijd is geweest, moest terug in het parkeerbeheer. Mijn argumenten voor privacy deden hem niet veel. Het ging hem puur om het systeem dat zijn oordeelsvermogen heeft weggedrukt. Stem woensdag dus op de Piratenpartij en loop je boetes na: kom je de code 404040 tegen dan zou ik je willen vragen je geld terug te eisen. Niet alleen voor je eigen portemonnee, maar vooral om de systeemboetes een halt toe te roepen. Delete Big Brother, stem Piratenpartij!